02.06.07

Nõgesed

Igasugu nõgesed on ühed toredad taimed. Siinkohal ei pea ma muidugi silmas mitte kõrvenõgest. Aga valge iminõges (piimanõges, nagu meie kandis seda taime kutsutakse) on iseenesest üsna toredake, kuigi rändab komposti koos oma venna vereva iminõgesega. Ladina keeles Lamium, senini minu kõige paremini edenevad pinnakatjad.



Lamium maculatum (täpiline iminõges) "Beacon Silver" vist. Ega ma selles sordis päris kindel pole. Selline sametine taim. Ja mitte ainult katsudes, vaid juba peale vaadates tead, et tegemist millegi mõnusa ja pehmekesega. 2005 sügisel käisin kusagil külas ja näpistasin peenrast endale ühe varre. Perenaine küll pakkus, et toob labida ja kaevab taime, aga mul polnud õiget kohta kuhu taim istutada ja ei viitsinud midagi tegema ka hakata, ning nii ma selle varre kasvuhoonesse pistsingi, lihtsalt niisama. Kevadeks oli kasvuhoones suur taim. Tegemist vist ongi selliste mõnevõrra igihaljaste tegelastega.


Siin pildil on vist "Chequers". Ka möödunud aastal istutatud ja oli siis tunduvalt punasemate lehtedega. See oleneb arvatavasti küll valgusest: mida suurem vari, seda punasemad lehed või vastupidi. Need iminõgesed on erakordsed laiutajad; seda taimede ohjes hoidmise kunsti ma eriti ei valda ja kevadel sai üsna suur hulk täpilist iminõgest lihtsalt minema visatud.


Sama lugu ka koldnõgesega (Galeobdolon luteum). Nii kiirekasvulist taime annab otsida. Koldnõgese ladinakeelne nimi on minu jaoks üks suur saladus: Lamiastrum galeobdolon, Lamium galeobdolon jne. Ei tea mina, miks neid sünonüüme nii palju peab olema. See on muidugi botaanikute bisness ja las olla, ainult oleks tore teada, milline neist see kõige ametlikum on.

Nõgeste vaimustus mul aina kasvab, eriti kui visata pilk internetti: "Anne Greenaway", "Golden Anniversary", "Beedham’s White", "Elizabeth de Haas" . Eestis on selle valikuga nagu on. Roheline Kaubamaja pakub oma kodulehel küll täpilist iminõgest "White Nancy" ja koldnõgest "Herman's Pride", aga kui mees nimekirjaga kohale saata, siis on kaup just otsa lõppenud.

Kommentaare ei ole: